- Ano Bíblico (Português).: Livro de Deuteronômio
Capítulo 20
1 - Quando saíres à peleja, contra teus inimigos, e vires cavalos, e carros, e povo mais numeroso do que tu, deles não terás temor, pois contigo está o Senhor teu Deus que te fez subir da terra do Egito.
2 - Quando estiveres para entrar na peleja, o sacerdote se chegará e falará ao povo,
3 - e lhe dirá: Ouvi, é Israel; vós estais hoje para entrar na peleja contra os vossos inimigos; não se amoleça o vosso coração; não temais nem tremais, nem vos aterrorizeis diante deles;
4 - pois e Senhor vosso Deus é o que vai convosco, a pelejar por vós contra os vossos inimigos, para vos salvar.
5 - Então os oficiais falarão ao povo, dizendo: Qual é o homem que edificou casa nova e ainda não a dedicou? vá, e torne para casa; não suceda que morra na peleja e outro a dedique.
6 - E qual é o homem que plantou uma vinha e ainda não a desfrutou, vá, e torne para casa; não suceda que morra na peleja e outro a desfrute.
7 - Também qual é e homem que está desposado com uma mulher e ainda não a recebeu? vá, e torne para casa; não suceda que morra na peleja e outro a receba.
8 - Assim continuarão os oficiais a falar ao povo, dizendo: Qual é o homem medroso e de coração tímido? vá, e torne para casa, a fim de que o coração de seus irmãos não se derreta como o seu coração.
9 - Então, tendo os oficiais, acabado de falar ao povo, designarão chefes das tropas para estarem à frente do povo.
10 - Quando te aproximares duma cidade para combatê-la, apregoar-lhe-ás paz.
11 - Se ela te responder em paz, e te abrir as portas, todo o povo que se achar nela será sujeito a trabalhos forçados e te servirá.
12 - Se ela, pelo contrário, não fizer paz contigo, mas guerra, então a sitiarás,
13 - e logo que o Senhor teu Deus a entregar nas tuas mãos, passarás ao fio da espada todos os homens que nela houver;
14 - porém as mulheres, os pequeninos, os animais e tudo o que houver na cidade, todo o seu despojo, tomarás por presa; e comerás o despojo dos teus inimigos, que o Senhor teu Deus te deu.
15 - Assim farás a todas as cidades que estiverem mais longe de ti, que não são das cidades destas nações.
16 - Mas, das cidades destes povos, que o Senhor teu Deus te dá em herança, nada que tem fôlego deixarás com vida;
17 - antes destruí-los-ás totalmente: aos heteus, aos amorreus, aos cananeus, aos perizeus, aos heveus, e aos jebuseus; como Senhor teu Deus te ordenou;
18 - para que não vos ensinem a fazer conforme todas as abominações que eles fazem a seus deuses, e assim pequeis contra o Senhor vosso Deus.
19 - Quando sitiares uma cidade por muitos dias, pelejando contra ela para a tomar, não destruirás o seu arvoredo, metendo nele o machado, porque dele poderás comer; pelo que não o cortarás; porventura a árvore do campo é homem, para que seja sitiada por ti?
20 - Somente as árvores que souberes não serem árvores cujo fruto se pode comer, é que destruirás e cortarás, e contra a cidade que guerrear contra ti edificarás baluartes, até que seja vencida.
Capítulo 21
1 - Se na terra que o Senhor teu Deus te dá para a possuíres, for encontrado algum morto caído no campo, sem que se saiba quem o matou,
2 - sairão os teus anciãos e os teus juízes, e medirão as distâncias dali até as cidades que estiverem em redor do morto;
3 - e será que, na cidade mais próxima do morto, os anciãos da mesma tomarão uma novilha da manada, que ainda não tenha trabalhado nem tenha puxado na canga,
4 - trarão a novilha a um vale de águas correntes, que nunca tenha sido lavrado nem semeado, e ali, naquele vale, quebrarão o pescoço à novilha.
5 - Então se achegarão os sacerdotes, filhos de Levi; pois o Senhor teu Deus os escolheu para o servirem, e para abençoarem em nome do Senhor; e segundo a sua sentença se determinará toda demanda e todo ferimento;
6 - e todos os anciãos da mesma cidade, a mais próxima do morto, lavarão as mãos sobre a novilha cujo pescoço foi quebrado no vale,
7 - e, protestando, dirão: As nossas mãos não derramaram este sangue, nem os nossos olhos o viram.
8 - Perdoa, ó Senhor, ao teu povo Israel, que tu resgataste, e não ponhas o sangue inocente no meio de teu povo Israel. E aquele sangue lhe será perdoado.
9 - Assim tirarás do meio de ti o sangue inocente, quando fizeres o que é reto aos olhos do Senhor.
10 - Quando saíres à peleja contra os teus inimigos, e o Senhor teu Deus os entregar nas tuas mãos, e os levares cativos,
11 - se vires entre os cativas uma mulher formosa à vista e, afeiçoando-te a ela, quiseres tomá-la por mulher,
12 - então a trarás para a tua casa; e ela, tendo rapado a cabeça, cortado as unhas,
13 - e despido as vestes do seu cativeiro, ficará na tua casa, e chorará a seu pai e a sua mãe um mês inteiro; depois disso estarás com ela, e serás seu marido e ela será tua mulher.
14 - E, se te enfadares dela, deixá-la-ás ir à sua vontade; mas de modo nenhum a venderás por dinheiro, nem a tratarás como escrava, porque a humilhaste.
15 - Se um homem tiver duas mulheres, uma a quem ama e outra a quem despreza, e ambas lhe tiverem dado filhos, e o filho primogênito for da desprezada,
16 - quando fizer herdar a seus filhos o que tiver, não poderá dar a primogenitura ao filho da amada, preferindo-o ao filha da desprezada, que é o primogênito;
17 - mas ao filho da aborrecida reconhecerá por primogênito, dando-lhe dobrada porção de tudo quanto tiver, porquanto ele é as primícias da sua força; o direito da primogenitura é dele.
18 - Se alguém tiver um filho contumaz e rebelde, que não obedeça à voz de seu pai e à voz de sua mãe, e que, embora o castiguem, não lhes dê ouvidos,
19 - seu pai e sua mãe, pegando nele, o levarão aos anciãos da sua cidade, e à porta do seu lugar;
20 - e dirão aos anciãos da cidade: Este nosso filho é contumaz e rebelde; não dá ouvidos à nossa voz; é comilão e beberrão.
21 - Então todos os homens da sua cidade o apedrejarão, até que morra; assim exterminarás o mal do meio de ti; e todo o Israel, ouvindo isso, temerá.
22 - Se um homem tiver cometido um pecado digno de morte, e for morto, e o tiveres pendurado num madeiro,
23 - o seu cadáver não permanecerá toda a noite no madeiro, mas certamente o enterrarás no mesmo dia; porquanto aquele que é pendurado é maldito de Deus. Assim não contaminarás a tua terra, que o Senhor teu Deus te dá em herança.
Capítulo 22
1 - Se vires extraviado o boi ou a ovelha de teu irmão, não te desviarás deles; sem falta os reconduzirás a teu irmão.
2 - E se teu irmão não estiver perto de ti ou não o conheceres, levá-los-ás para tua casa e ficarão contigo até que teu irmão os venha procurar; então lhes restituirás.
3 - Assim farás também com o seu jumento, bem como com as suas vestes, e com toda coisa que teu irmão tiver perdido e tu achares; não te poderás desviar deles.
4 - Se vires o jumento ou o boi de teu irmão caídos no caminho, não te desviarás deles; sem falta o ajudarás a levantá-los.
5 - Não haverá traje de homem na mulher, e não vestirá o homem vestido de mulher, porque qualquer que faz isto é abominação ao Senhor teu Deus.
6 - Se encontrares pelo caminho, numa árvore ou no chão, um ninho de ave com passarinhos ou ovos, e a mãe posta sobre os passarinhos, ou sobre os ovos, não temerás a mãe com os filhotes;
7 - sem falta deixarás ir a mãe, porém os filhotes poderás tomar; para que te vá bem, e para que prolongues os teus dias.
8 - Quando edificares uma casa nova, farás no terraço um parapeito, para que não tragas sangue sobre a tua casa, se alguém dali cair.
9 - Não semearás a tua vinha de duas espécies de semente, para que não fique sagrado todo o produto, tanto da semente que semeares como do fruto da vinha.
10 - Não lavrarás com boi e jumento juntamente.
11 - Não te vestirás de estofo misturado, de lã e linho juntamente.
12 - Porás franjas nos quatro cantos da tua manta, com que te cobrires.
13 - Se um homem tomar uma mulher por esposa, e, tendo coabitado com ela, vier a desprezá-la,
14 - e lhe atribuir coisas escandalosas, e contra ela divulgar má fama, dizendo: Tomei esta mulher e, quando me cheguei a ela, não achei nela os sinais da virgindade;
15 - então o pai e a mãe da moça tomarão os sinais da virgindade da moça, e os levarão aos anciãos da cidade, à porta;
16 - e o pai da moça dirá aos anciãos: Eu dei minha filha por mulher a este homem, e agora ele a despreza,
17 - e eis que lhe atribuiu coisas escandalosas, dizendo: Não achei na tua filha os sinais da virgindade; porém eis aqui os sinais da virgindade de minha filha. E eles estenderão a roupa diante dos anciãos da cidade.
18 - Então os anciãos daquela cidade, tomando o homem, o castigarão,
19 - e, multando-o em cem siclos de prata, os darão ao pai da moça, porquanto divulgou má fama sobre uma virgem de Israel. Ela ficará sendo sua mulher, e ele por todos os seus dias não poderá repudiá-la.
20 - Se, porém, esta acusação for confirmada, não se achando na moça os sinais da virgindade,
21 - levarão a moça à porta da casa de seu pai, e os homens da sua cidade a apedrejarão até que morra; porque fez loucura em Israel, prostituindo-se na casa de seu pai. Assim exterminarás o mal do meio de ti.
22 - Se um homem for encontrado deitado com mulher que tenha marido, morrerão ambos, o homem que se tiver deitado com a mulher, e a mulher. Assim exterminarás o mal de Israel.
23 - Se houver moça virgem desposada e um homem a achar na cidade, e se deitar com ela,
24 - trareis ambos à porta daquela cidade, e os apedrejareis até que morram: a moça, porquanto não gritou na cidade, e o homem, porquanto humilhou a mulher do seu próximo. Assim exterminarás o mal do meio de ti.
25 - Mas se for no campo que o homem achar a moça que é desposada, e o homem a forçar, e se deitar com ela, morrerá somente o homem que se deitou com ela;
26 - porém, à moça não farás nada. Não há na moça pecado digno de morte; porque, como no caso de um homem que se levanta contra o seu próximo e lhe tira a vida, assim é este caso;
27 - pois ele a achou no campo; a moça desposada gritou, mas não houve quem a livrasse. em juízo, entre sangue
28 - Se um homem achar uma moça virgem não desposada e, pegando nela, deitar-se com ela, e forem apanhados,
29 - o homem que se deitou com a moça dará ao pai dela cinqüenta siclos de prata, e porquanto a humilhou, ela ficará sendo sua mulher; não a poderá repudiar por todos os seus dias.
30 - Nenhum homem tomará a mulher de seu pai, e não levantará a cobertura de seu pai.
Capítulo 23
1 - Aquele a quem forem trilhados os testículos, ou for cortado o membro viril, não entrará na assembléia do Senhor.
2 - Nenhum bastardo entrará na assembléia do Senhor; nem ainda a sua décima geração entrará na assembléia do Senhor.
3 - Nenhum amonita nem moabita entrará na assembléia do Senhor; nem ainda a sua décima geração entrará jamais na assembléia do Senhor;
4 - porquanto não saíram com pão e água a receber-vos no caminho, quando saíeis do Egito; e, porquanto alugaram contra ti a Balaão, filho de Beor, de Petor, da Mesopotâmia, para te amaldiçoar.
5 - Contudo o Senhor teu Deus não quis ouvir a Balaão, antes trocou-te a maldição em bênção; porquanto o Senhor teu Deus te amava.
6 - Não lhes procurarás nem paz nem prosperidade por todos os teus dias para sempre.
7 - Não abominarás o edomeu, pois é teu irmão; nem abominarás o egípcio, pois peregrino foste na sua terra.
8 - Os filhos que lhes nascerem na terceira geração entrarão na assembléia do Senhor.
9 - Quando te acampares contra os teus inimigos, então te guardarás de toda coisa má.
10 - Se houver no meio de ti alguém que por algum acidente noturno não estiver limpo, sairá fora do arraial; não entrará no meio dele.
11 - Porém, ao cair da tarde, ele se lavará em água; e depois do sol posto, entrará no meio do arraial.
12 - Também terás um lugar fora do arraial, para onde sairás.
13 - Entre os teus utensílios terás uma pá; e quando te assentares lá fora, então com ela cavarás e, virando-te, cobrirás o teu excremento;
14 - porquanto o Senhor teu Deus anda no meio do teu arraial, para te livrar, e para te entregar a ti os teus inimigos; pelo que o teu arraial será santo, para que ele não veja coisa impura em ti, e de ti se aparte.
15 - Não entregarás a seu senhor o servo que, fugindo dele, se tiver acolhido a ti;
16 - contigo ficará, no meio de ti, no lugar que escolher em alguma das tuas cidades, onde lhe agradar; não o oprimirás.
17 - Não haverá dentre as filhas de Israel quem se prostitua no serviço do templo, nem dentre os filhos de Israel haverá quem o faça;
18 - não trarás o salário da prostituta nem o aluguel do sodomita para a casa do Senhor teu Deus por qualquer voto, porque uma e outra coisa são igualmente abomináveis ao Senhor teu Deus.
19 - Do teu irmão não exigirás juros; nem de dinheiro, nem de comida, nem de qualquer outra coisa que se empresta a juros.
20 - Do estrangeiro poderás exigir juros; porém do teu irmão não os exigirás, para que o Senhor teu Deus te abençoe em tudo a que puseres a mão, na terra à qual vais para a possuíres.
21 - Quando fizeres algum voto ao Senhor teu Deus, não tardarás em cumpri-lo; porque o Senhor teu Deus certamente o requererá de ti, e em ti haverá pecado.
22 - Se, porém, te abstiveres de fazer voto, não haverá pecado em ti.
23 - O que tiver saído dos teus lábios guardarás e cumprirás, tal como voluntariamente o votaste ao Senhor teu Deus, prometendo-o pela tua boca.
24 - Quando entrares na vinha do teu próximo, poderás comer uvas conforme o teu desejo, até te fartares, porém não as porás no teu alforje.
25 - Quando entrares na seara do teu próximo, poderás colher espigas com a mão, porém não meterás a foice na seara do teu próximo.
- Pergunta sobre o Ano Bíblico.:
O que poderia fazer um israelita que visitasse a vinha de seu vizinho?
Resposta: poderia comer uvas a vontade, porém não poderia levar nada no cesto (Deuteronômio 23:24)
- Curiosidades Bíblicas.:
Que falso profeta lutou contra um profeta de Deus e morreu naquele mesmo ano por sua rebeldia contra o Senhor?
Resposta: Hananias. Jeremias 28:15,16,17.
Fonte: http://www.ellenwhitebooks.com/biblia.asp?lista=1&livro=24&capitulo=28
- Versos Bíblicos.:
Apartai-vos de mim todos os que praticais a iniquidade; porque o Senhor já ouviu a voz do meu pranto. Salmos 6:8
Fonte: http://www.ellenwhitebooks.com/biblia.asp?lista=1&livro=19&capitulo=6&verso=8
- Ano Bíblico (Espanhol).: Libro de Deuteronômio
Capítulo 20
1 - "Cuando salgas a la guerra contra tus enemigos y veas caballos y carros, un pueblo Más numeroso que Tú, no tengas temor de ellos, porque contigo Está Jehovah tu Dios que te Sacó de la tierra de Egipto.
2 - "Sucederá que cuando os acerquéis para combatir, Llegará el sacerdote y Hablará al pueblo
3 - diciéndoles: "Escucha, Israel: Vosotros os Acercáis ahora a la batalla contra vuestros enemigos. No desmaye vuestro Corazón. No Temáis, ni os turbéis ni os aterroricéis delante de ellos.
4 - Porque Jehovah vuestro Dios va con vosotros, para combatir por vosotros contra vuestros enemigos y para daros la victoria."
5 - "Los oficiales Hablarán al pueblo diciendo: "¿Quién ha edificado una casa nueva y no la ha estrenado? ¡Que se vaya y regrese a su casa! No sea que muera en la batalla y Algún otro la estrene.
6 - ¿Quién ha plantado una viña y Aún no ha disfrutado de ella? ¡Que se vaya y regrese a su casa! No sea que muera en la batalla y Algún otro la disfrute.
7 - ¿Quién se ha desposado con una mujer y Todavía no la ha tomado? ¡Que se vaya y regrese a su casa! No sea que muera en la batalla y Algún otro la tome."
8 - "Los oficiales Volverán a hablar al pueblo y Dirán: "¿Hay alguien que sea miedoso y de Corazón Pusilánime? ¡Que se vaya y regrese a su casa! No sea que haga desfallecer el Corazón de sus compañeros, como ocurre con su propio Corazón."
9 - Sucederá que cuando los oficiales acaben de hablar al pueblo, Designarán a los jefes de los ejércitos al frente del pueblo.
10 - "Cuando te acerques a una ciudad para combatir contra ella, le Propondrás la paz.
11 - Si te responde con paz y te abre sus puertas, toda la gente que se halla en ella te Rendirá tributo laboral, y ellos te Servirán.
12 - Pero si no hace la paz contigo, sino que te hace la guerra, entonces la Sitiarás.
13 - Cuando Jehovah tu Dios la entregue en tu mano, Matarás a filo de espada a todos sus varones.
14 - Solamente las mujeres, los niños, los animales y todo lo que haya en la ciudad, todo su Botín, Podrás tomar para ti y comer del Botín de tus enemigos que Jehovah tu Dios te Entregó.
15 - Harás esto con todas las ciudades que estén muy distantes de ti, que no sean de las ciudades de estas naciones de Aquí.
16 - Pero en las ciudades de estos pueblos que Jehovah tu Dios te da por heredad, no Dejarás con vida a ninguna persona.
17 - Los Destruirás completamente, como Jehovah tu Dios te ha mandado: heteos, amorreos, cananeos, ferezeos, heveos y jebuseos.
18 - De esta manera no os Enseñarán a imitar todas las abominaciones que ellos hacen para sus dioses, de modo que pequéis contra Jehovah vuestro Dios.
19 - "Cuando sities mucho tiempo alguna ciudad para combatir contra ella, a fin de tomarla, no destruyas su arboleda alzando en ella el hacha, porque de ella Podrás comer. No la Cortarás; pues, ¿acaso los árboles del campo son hombres para que vengan ante ti con asedio?
20 - Pero Podrás destruir y talar el árbol que sabes que no es para comer, con el Propósito de construir obras de asedio contra la ciudad que combate contigo, hasta que se rinda.
Capítulo 21
1 - "Si en la tierra que Jehovah tu Dios te da para que la tomes en Posesión se halla un muerto tendido en el campo, y se ignora quién lo Mató,
2 - entonces tus ancianos y jueces Irán, y Medirán la distancia hasta las ciudades que Están alrededor del muerto.
3 - Y Sucederá que los ancianos de la ciudad Más cercana al muerto Tomarán una vaquilla que no haya sido Aún sometida al trabajo y que no haya llevado yugo.
4 - Los ancianos de aquella ciudad Llevarán la ternera abajo, a un arroyo permanente donde no se haya arado ni sembrado, y Allí en el arroyo Romperán la nuca a la ternera.
5 - "Después se Acercarán los sacerdotes hijos de Leví, porque a ellos Escogió Jehovah tu Dios para que le sirvan y para que bendigan en el nombre de Jehovah. Por el dicho de ellos se Decidirá todo pleito o todo daño.
6 - Todos los ancianos de aquella ciudad Más cercana al muerto Lavarán sus manos sobre la vaquilla desnucada en el arroyo,
7 - y Declararán diciendo: "Nuestras manos no han derramado esta sangre, ni nuestros ojos lo han visto.
8 - Oh Jehovah, perdona a tu pueblo Israel al cual has redimido. No traigas culpa de sangre inocente en medio de tu pueblo Israel." Así les Será perdonada la culpa de sangre.
9 - De este modo Eliminarás la culpa por la sangre inocente de en medio de ti, cuando hagas lo recto ante los ojos de Jehovah.
10 - "Cuando vayas a la guerra contra tus enemigos y Jehovah tu Dios los entregue en tu mano, y tomes de ellos cautivos;
11 - si entre los cautivos ves alguna mujer hermosa y la deseas y la quieres tomar para ti como mujer,
12 - la Llevarás a tu casa. Ella Rapará su cabeza, se Arreglará las uñas,
13 - se Quitará su vestido de cautiva y se Quedará en tu casa. Hará duelo por su padre y por su madre durante un mes. Después de esto Podrás unirte a ella; Tú te Casarás con ella, y ella Será tu mujer.
14 - Pero Sucederá que si ella no te agrada, la Dejarás ir libre, a su propia voluntad. No la Venderás por dinero ni la Tratarás brutalmente, porque la has deshonrado.
15 - "Si un hombre tiene dos mujeres (la una amada y la otra aborrecida); si tanto la amada como la aborrecida le han dado hijos, y si el hijo primogénito es de la mujer aborrecida,
16 - Sucederá que el Día en que haga heredar a sus hijos lo que tiene, no Podrá tratar como a primogénito al hijo de la mujer amada, prefiriéndolo al hijo de la aborrecida, el cual es el primogénito.
17 - Reconocerá al hijo de la mujer aborrecida como primogénito para darle una doble Porción de todo lo que tiene. Suyo es el derecho de la primogenitura, porque él es la primicia de su vigor.
18 - "Si un hombre tiene un hijo contumaz y rebelde, que no obedece la voz de su padre ni la voz de su madre, y que a pesar de haber sido castigado por ellos, con todo no les obedece,
19 - entonces su padre y su madre lo Tomarán y lo Llevarán ante los ancianos de su ciudad, al tribunal local.
20 - Entonces Dirán a los ancianos de la ciudad: "Este hijo nuestro es contumaz y rebelde. No obedece nuestra voz; es un libertino y un borracho."
21 - Entonces todos los hombres de su ciudad lo Apedrearán, y Morirá. Así Quitarás el mal de en medio de ti, y todo Israel lo Oirá y Temerá.
22 - "Si un hombre ha cometido pecado que merece la muerte, por lo cual se le ha dado la muerte, y le has colgado de un árbol,
23 - no Quedará su cuerpo en el árbol durante la noche. Sin falta le Darás sepultura el mismo Día, porque el ahorcado es una Maldición de Dios. Así no Contaminarás la tierra que Jehovah tu Dios te da como heredad.
Capítulo 22
1 - "Si encuentras extraviado el buey o la oveja de tu hermano, no te Desentenderás de ellos. Deberás devolverlos a tu hermano.
2 - Y si tu hermano no vive cerca de ti, o no le conoces, Recógelo en tu casa. Estará contigo hasta que tu hermano lo busque, y entonces se lo Devolverás.
3 - Lo mismo Harás con su asno, con su vestido y con toda cosa perdida que tu hermano haya perdido y que Tú halles. No Podrás desentenderte de ello.
4 - "No Podrás ver Caído en el camino el asno o el buey de tu hermano y desentenderte de ellos. Sin falta Ayúdale a levantarlo.
5 - "La mujer no se Vestirá con ropa de hombre, ni el hombre se Pondrá vestido de mujer; porque cualquiera que hace esto es una Abominación a Jehovah tu Dios.
6 - "Si encuentras en el camino, en Algún árbol o en la tierra, el nido de un Pájaro con polluelos o con huevos, y la madre Está sobre los polluelos o sobre los huevos, no tomes la madre con los polluelos.
7 - Dejarás ir a la madre y Podrás tomar para ti los polluelos, para que te vaya bien y prolongues tus Días.
8 - "Cuando construyas una casa nueva, haz un parapeto a tu azotea, para que no traigas culpa de sangre a tu casa, si alguien se cayera de ella.
9 - "No Sembrarás tu viña con mezcla de semillas, no sea que el producto entero de la semilla que hayas sembrado, Así como el fruto de la viña, sea confiscado.
10 - "No Ararás con buey y con asno juntamente.
11 - "No te Vestirás con mezcla de lana y lino.
12 - "Harás borlas en los cuatro extremos de tu manto con que te cubras.
13 - "Si un hombre toma mujer y después de haberse unido a ella le toma Aversión,
14 - la acusa de conducta denigrante y le propaga mala fama diciendo: "A esta mujer tomé por esposa, me Uní a ella y no hallé en ella evidencias de virginidad",
15 - entonces el padre y la madre de la joven Tomarán las evidencias de la virginidad de la joven y las Llevarán a los ancianos de la ciudad, al tribunal.
16 - El padre de la joven Dirá a los ancianos: "Yo di a mi hija por mujer a este hombre, y él le tiene Aversión.
17 - Y he Aquí la acusa de conducta denigrante, diciendo: No he hallado en tu hija evidencias de virginidad. Pero Aquí Están las evidencias de la virginidad de mi hija." Y Extenderán la Sábana delante de los ancianos de la ciudad.
18 - "Entonces los ancianos de la ciudad Tomarán al hombre y lo Castigarán.
19 - Por cuanto Propagó mala fama a una virgen de Israel, le Impondrán una multa de 100 siclos de plata (lo cual Darán al padre de la joven); y ella Será su mujer. El no la Podrá despedir en toda su vida.
20 - "Pero si el asunto es verdad, que no se Habían hallado evidencias de virginidad en la joven,
21 - entonces la Sacarán a la puerta de la casa de su padre. Luego los hombres de su ciudad la Apedrearán, y ella Morirá; porque hizo vileza en Israel fornicando en la casa de su padre. Así Quitarás el mal de en medio de ti.
22 - "Si se sorprende a un hombre acostado con una mujer de otro hombre, ambos Morirán: el hombre que se Acostó con la mujer, y la mujer. Así Quitarás el mal de Israel.
23 - "Si un hombre halla en la ciudad a una joven virgen desposada con otro hombre, y se acuesta con ella,
24 - entonces los sacaréis a ambos a la puerta de aquella ciudad, y los apedrearéis. Así Morirán: la joven, porque estando en la ciudad no Gritó; y el hombre, porque Violó a la mujer de su Prójimo. Así Quitarás el mal de en medio de ti.
25 - "Pero si un hombre halla en el campo a una joven desposada, y la fuerza y se acuesta con ella, Morirá Sólo el hombre que se Acostó con ella.
26 - A la joven no le Harás nada; la joven no tiene culpa de muerte. Su caso es semejante al del hombre que se levanta contra su Prójimo y le quita la vida,
27 - porque él la Halló en el campo y aunque la joven desposada hubiera gritado, no Habría habido quien la librara.
28 - "Si un hombre halla a una joven virgen que no esté desposada, y la fuerza y se acuesta con ella, y son descubiertos,
29 - entonces el hombre que se Acostó con ella Dará al padre de la joven 50 siclos de plata; y ella Será su mujer. Porque él la Violó, no la Podrá despedir en toda su vida.
30 - "Ningún hombre Tomará la mujer de su padre, ni Descubrirá el manto de su padre.
Capítulo 23
1 - "No Entrará en la Congregación de Jehovah quien tenga los Testículos magullados o mutilado el miembro viril.
2 - "No Entrará el bastardo en la Congregación de Jehovah. Ni aun en la décima Generación Entrará en la Congregación de Jehovah.
3 - "No Entrará el amonita ni el moabita en la Congregación de Jehovah. Ni aun en la décima Generación Entrarán Jamás en la Congregación de Jehovah,
4 - por cuanto no os salieron a recibir al camino con pan y agua cuando salisteis de Egipto, y porque él Contrató contra ti a Balaam hijo de Beor, de Petor, de Siria Mesopotámica, para que te maldijese.
5 - Pero Jehovah tu Dios no quiso escuchar a Balaam. Jehovah tu Dios te Convirtió la Maldición en Bendición, porque Jehovah tu Dios te amaba.
6 - No Procurarás Jamás la paz ni el bienestar de ellos, en todos tus Días.
7 - "No Abominarás al edomita, porque es tu hermano. No Abominarás al egipcio, porque fuiste extranjero en su tierra.
8 - Los hijos que les nazcan en la tercera Generación Entrarán en la Congregación de Jehovah.
9 - "Cuando salgas en campaña contra tus enemigos, Cuídate de toda cosa mala.
10 - Si hay en ti Algún hombre que no Está puro debido a una Emisión nocturna, Saldrá del campamento y no Entrará en él.
11 - Y Sucederá que antes del anochecer se Lavará con agua, y una vez que el sol se haya puesto Podrá entrar en el campamento.
12 - "Tendrás un lugar fuera del campamento, y Allá Saldrás.
13 - Tendrás también en tu cinto una estaca; y cuando vayas Allí fuera, Cavarás con ella y te Darás vuelta para cubrir tu excremento.
14 - Ciertamente Jehovah tu Dios se pasea en medio de tu campamento, para librarte y para entregar a tus enemigos delante de ti. Por eso tu campamento Deberá ser santo, de modo que él no vea en medio de ti alguna cosa indecente y se aparte de ti.
15 - "No Entregarás a su amo el esclavo que acude a ti Escapándose de su amo.
16 - Que viva contigo, en medio de ti, en el lugar que él escoja en una de tus ciudades, donde le vaya bien. No lo oprimas.
17 - "No Habrá prostituta sagrada entre las hijas de Israel, ni prostituto sagrado entre los hijos de Israel.
18 - No Traerás a la casa de Jehovah tu Dios, por Ningún voto, el salario de una prostituta ni el salario de un prostituto, porque ambos son una Abominación a Jehovah tu Dios.
19 - "No Cobrarás a tu hermano interés por el dinero, ni interés por la comida, ni interés por ninguna cosa de la que se suele cobrar interés.
20 - Al extraño Podrás cobrar interés, pero a tu hermano no le Cobrarás, para que Jehovah tu Dios te bendiga en todo lo que emprenda tu mano en la tierra a la cual entras para tomarla en Posesión.
21 - "Cuando hagas un voto a Jehovah tu Dios, no tardes en cumplirlo; porque ciertamente Jehovah tu Dios te lo Demandará, y Sería en ti pecado.
22 - Pero si te abstienes de hacer un voto, no Sería en ti pecado.
23 - Cumplirás lo que tus labios pronuncien; Harás de acuerdo con el voto que hayas hecho a Jehovah tu Dios, la ofrenda voluntaria que hayas prometido con tu boca.
24 - "Cuando entres en la viña de tu Prójimo, Podrás comer las uvas que quieras, hasta saciarte; pero no las Pondrás en tu cesta.
25 - "Cuando entres en la mies de tu Prójimo, Podrás cortar espigas con tu mano, pero no Aplicarás la hoz a la mies de tu Prójimo.
- Ano Bíblico (Inglês).: Book of Deuteronômio
Chapter 20
1 - When you go out to war against other nations, and come face to face with horses and war-carriages and armies greater in number than yourselves, have no fear of them: for the Lord your God is with you, who took you up out of the land of Egypt.
2 - And when you are on the point of attacking, let the priest come forward and say to the people,
3 - Give ear, O Israel: today you are going forward to the fight; let your heart be strong; do not let uncontrolled fear overcome you because of those who are against you;
4 - For the Lord your God goes with you, fighting for you to give you salvation from those who are against you.
5 - And let the overseers say to the people, If there is any man who has made for himself a new house and has not gone into it, let him go back to his house, so that in the event of his death in the fight, another may not take his house for himself.
6 - Or if any man has made a vine-garden without taking the first-fruits of it, let him go back to his house, so that in the event of his death in the fight, another may not be the first to make use of the fruit.
7 - Or if any man is newly married and has had no sex relations with his wife, let him go back to his house, so that in the event of his death in the fight, another man may not take her.
8 - And let the overseers go on to say to the people, If there is any man whose heart is feeble with fear, let him go back to his house before he makes the hearts of his countrymen feeble.
9 - Then, after saying these words to the people, let the overseers put captains over the army.
10 - When you come to a town, before attacking it, make an offer of peace.
11 - And if it gives you back an answer of peace, opening its doors to you, then all the people in it may be put to forced work as your servants.
12 - If however it will not make peace with you, but war, then let it be shut in on all sides:
13 - And when the Lord your God has given it into your hands, let every male in it be put to death without mercy.
14 - But the women and the children and the cattle and everything in the town and all its wealth, you may take for yourselves: the wealth of your haters, which the Lord your God has given you, will be your food.
15 - So you are to do to all the towns far away, which are not the towns of these nations.
16 - But in the towns of these peoples whose land the Lord your God is giving you for your heritage, let no living thing be kept from death:
17 - Give them up to the curse; the Hittite, the Amorite, the Canaanite, the Perizzite, the Hivite, and the Jebusite, as the Lord your God has given you orders:
18 - So that you may not take them as your example and do all the disgusting things which they do in the worship of their gods, so sinning against the Lord your God.
19 - If in war a town is shut in by your armies for a long time, do not let its trees be cut down and made waste; for their fruit will be your food; are the trees of the countryside men for you to take up arms against them?
20 - Only those trees which you are certain are not used for food may be cut down and put to destruction: and you are to make walls of attack against the town till it is taken.
Chapter 21
1 - If, in the land which the Lord your God is giving you, you come across the dead body of a man in the open country, and you have no idea who has put him to death:
2 - Then your responsible men and your judges are to come out, and give orders for the distance from the dead body to the towns round about it to be measured;
3 - And whichever town is nearest to the body, the responsible men of that town are to take from the herd a young cow which has never been used for work or put under the yoke;
4 - And they are to take the cow into a valley where there is flowing water, and which is not ploughed or planted, and there the neck of the cow is to be broken:
5 - Then the priests, the sons of Levi, are to come near; for they have been marked out by the Lord your God to be his servants and to give blessings in the name of the Lord; and by their decision every argument and every blow is to be judged:
6 - And all the responsible men of that town which is nearest to the dead man, washing their hands over the cow whose neck was broken in the valley,
7 - Will say, This death is not the work of our hands and our eyes have not seen it.
8 - Have mercy, O Lord, on your people Israel whom you have made free, and take away from your people the crime of a death without cause. Then they will no longer be responsible for the man´s death.
9 - So you will take away the crime of a death without cause from among you, when you do what is right in the eyes of the Lord.
10 - When you go out to war against other nations, and the Lord your God gives them up into your hands and you take them as prisoners;
11 - If among the prisoners you see a beautiful woman and it is your desire to make her your wife;
12 - Then take her back to your house; and let her hair and her nails be cut;
13 - And let her take off the dress in which she was made prisoner and go on living in your house and weeping for her father and mother for a full month: and after that you may go in to her and be her husband and she will be your wife.
14 - But if you have no delight in her, you are to let her go wherever she will; you may not take a price for her as if she was your property, for you have made use of her for your pleasure.
15 - If a man has two wives, one greatly loved and the other hated, and the two of them have had children by him; and if the first son is the child of the hated wife:
16 - Then when he gives his property to his sons for their heritage, he is not to put the son of his loved one in the place of the first son, the son of the hated wife:
17 - But he is to give his first son his birthright, and twice as great a part of his property: for he is the first-fruits of his strength and the right of the first son is his.
18 - If a man has a son who is hard-hearted and uncontrolled, who gives no attention to the voice of his father and mother, and will not be ruled by them, though they give him punishment:
19 - Then let his father and mother take him to the responsible men of the town, to the public place;
20 - And say to them, This son of ours is hard-hearted and uncontrolled, he will not give attention to us; he gives himself up to pleasure and strong drink.
21 - Then he is to be stoned to death by all the men of the town: so you are to put away the evil from among you; and all Israel, hearing of it, will be full of fear.
22 - If a man does a crime for which the punishment is death, and he is put to death by hanging him on a tree;
23 - Do not let his body be on the tree all night, but put it to rest in the earth the same day; for the man who undergoes hanging is cursed by God; so do not make unclean the land which the Lord your God is giving you for your heritage.
Chapter 22
1 - If you see your brother´s ox or his sheep wandering, do not go by without helping, but take them back to your brother.
2 - If their owner is not near, or if you are not certain who he is, then take the beast to your house and keep it till its owner comes in search of it, and then you are to give it back to him.
3 - Do the same with his ass or his robe or anything which has gone from your brother´s keeping and which you have come across: do not keep it to yourself.
4 - If you see your brother´s ox or his ass falling down on the road, do not go by without giving him help in lifting it up again.
5 - It is not right for a woman to be dressed in man´s clothing, or for a man to put on a woman´s robe: whoever does such things is disgusting to the Lord your God.
6 - If by chance you see a place which a bird has made for itself in a tree or on the earth, with young ones or eggs, and the mother bird seated on the young ones or on the eggs, do not take the mother bird with the young:
7 - See that you let the mother bird go, but the young ones you may take; so it will be well for you and your life will be long.
8 - If you are building a house, make a railing for the roof, so that the blood of any man falling from it will not come on your house.
9 - Do not have your vine-garden planted with two sorts of seed: or all of it may become a loss, the seed you have put in as well as the increase.
10 - Do not do your ploughing with an ox and an ass yoked together.
11 - Do not have clothing made of two sorts of thread, wool and linen together.
12 - On the four edges of your robe, with which your body is covered, put ornaments of twisted threads.
13 - If any man takes a wife, and having had connection with her, has no delight in her,
14 - And says evil things about her and gives her a bad name, saying, I took this woman, and when I had connection with her it was clear to me that she was not a virgin:
15 - Then let the girl´s father and mother put before the responsible men of the town, in the public place, signs that the girl was a virgin:
16 - And let the girl´s father say to the responsible men, I gave my daughter to this man for his wife, but he has no love for her;
17 - And now he has put shame on her, saying that she is not a virgin; but here is the sign that she is a virgin. Then they are to put her clothing before the responsible men of the town.
18 - Then the responsible men of the town are to give the man his punishment;
19 - They will take from him a hundred shekels of silver, which are to be given to the father of the girl, because he has given an evil name to a virgin of Israel: she will go on being his wife, he may never put her away all his life.
20 - But if what he has said is true, and she is seen to be not a virgin,
21 - Then they are to make the girl come to the door of her father´s house and she will be stoned to death by the men of the town, because she has done evil and put shame on Israel, by acting as a loose woman in her father´s house: so you are to put away evil from among you.
22 - If a man is taken in the act of going in to a married woman, the two of them, the man as well as the woman, are to be put to death: so you are to put away the evil from Israel.
23 - If a young virgin has given her word to be married to a man, and another man meeting her in the town, has connection with her;
24 - Then you are to take the two of them to the doorway of the town, and have them stoned to death; the young virgin, because she gave no cry for help, though it was in the town, and the man, because he has put shame on his neighbour´s wife: so you are to put away evil from among you.
25 - But if the man, meeting such a virgin in the open country, takes her by force, then only the man is to be put to death;
26 - Nothing is to be done to the virgin, because there is no cause of death in her: it is the same as if a man made an attack on his neighbour and put him to death:
27 - For he came across her in the open country, and there was no one to come to the help of the virgin in answer to her cry.
28 - If a man sees a young virgin, who has not given her word to be married to anyone, and he takes her by force and has connection with her, and discovery is made of it;
29 - Then the man will have to give the virgin´s father fifty shekels of silver and make her his wife, because he has put shame on her; he may never put her away all his life.
30 - A man may not take his father´s wife or have sex relations with a woman who is his father´s.
Chapter 23
1 - No man whose private parts have been wounded or cut off may come into the meeting of the Lord´s people.
2 - One whose father and mother are not married may not come into the meeting of the Lord´s people, or any of his family to the tenth generation.
3 - No Ammonite or Moabite or any of their people to the tenth generation may come into the meeting of the Lord´s people:
4 - Because they gave you no bread or water on your way, when you came out of Egypt: and they got Balaam, the son of Peor, from Pethor in Aram-naharaim to put curses on you.
5 - But the Lord your God would not give ear to Balaam, but let the curse be changed into a blessing to you, because of his love for you.
6 - Do nothing for their peace or well-being for ever.
7 - But have no hate for an Edomite, because he is your brother, or for an Egyptian, for you were living in his land.
8 - Their children in the third generation may come into the meeting of the Lord´s people.
9 - When you go out to war and put your tents in position, keep from every evil thing.
10 - If any man among you becomes unclean through anything which has taken place in the night, he is to go out from the tent-circle and keep outside it:
11 - But when evening comes near, let him take a bath: and after sundown he may come back to the tents.
12 - Let there be a place outside the tent-circle to which you may go;
13 - And have among your arms a spade; and when you have been to that place, let that which comes from you be covered up with earth:
14 - For the Lord your God is walking among your tents, to keep you safe and to give up into your hands those who are fighting against you; then let your tents be holy, so that he may see no unclean thing among you, and be turned away from you.
15 - Do not give back to his master a servant who has gone in flight from his master and come to you:
16 - Let him go on living among you in whatever place is most pleasing to him: do not be hard on him.
17 - No daughter of Israel is to let herself be used as a loose woman for a strange god, and no son of Israel is to give himself to a man.
18 - Do not take into the house of the Lord your God, as an offering for an oath, the price of a loose woman or the money given to one used for sex purposes in the worship of the gods: for these two things are disgusting to the Lord your God.
19 - Do not take interest from an Israelite on anything, money or food or any other goods, which you let him have:
20 - From men of other nations you may take interest, but not from an Israelite: so that the blessing of the Lord your God may be on everything to which you put your hand, in the land which you are about to take as your heritage.
21 - When you take an oath to the Lord, do not be slow to give effect to it: for without doubt the Lord your God will make you responsible, and will put it to your account as sin.
22 - But if you take no oath, there will be no sin.
23 - Whatever your lips have said, see that you do it; for you gave your word freely to the Lord your God.
24 - When you go into your neighbour´s vine-garden, you may take of his grapes at your pleasure, but you may not take them away in your vessel.
25 - When you go into your neighbour´s field, you may take the heads of grain with your hand; but you may not put your blade to his grain.
Na graça de nosso Senhor Jesus,
Daniel Gavin
Diretor Geral - Ellen White Books
http://www.ellenwhite.com.br/
http://www.ellenwhitebooks.com/
http://www.ellenwhite.es/
http://www.ellenwhitebooks.es/
Capítulo 20
1 - Quando saíres à peleja, contra teus inimigos, e vires cavalos, e carros, e povo mais numeroso do que tu, deles não terás temor, pois contigo está o Senhor teu Deus que te fez subir da terra do Egito.
2 - Quando estiveres para entrar na peleja, o sacerdote se chegará e falará ao povo,
3 - e lhe dirá: Ouvi, é Israel; vós estais hoje para entrar na peleja contra os vossos inimigos; não se amoleça o vosso coração; não temais nem tremais, nem vos aterrorizeis diante deles;
4 - pois e Senhor vosso Deus é o que vai convosco, a pelejar por vós contra os vossos inimigos, para vos salvar.
5 - Então os oficiais falarão ao povo, dizendo: Qual é o homem que edificou casa nova e ainda não a dedicou? vá, e torne para casa; não suceda que morra na peleja e outro a dedique.
6 - E qual é o homem que plantou uma vinha e ainda não a desfrutou, vá, e torne para casa; não suceda que morra na peleja e outro a desfrute.
7 - Também qual é e homem que está desposado com uma mulher e ainda não a recebeu? vá, e torne para casa; não suceda que morra na peleja e outro a receba.
8 - Assim continuarão os oficiais a falar ao povo, dizendo: Qual é o homem medroso e de coração tímido? vá, e torne para casa, a fim de que o coração de seus irmãos não se derreta como o seu coração.
9 - Então, tendo os oficiais, acabado de falar ao povo, designarão chefes das tropas para estarem à frente do povo.
10 - Quando te aproximares duma cidade para combatê-la, apregoar-lhe-ás paz.
11 - Se ela te responder em paz, e te abrir as portas, todo o povo que se achar nela será sujeito a trabalhos forçados e te servirá.
12 - Se ela, pelo contrário, não fizer paz contigo, mas guerra, então a sitiarás,
13 - e logo que o Senhor teu Deus a entregar nas tuas mãos, passarás ao fio da espada todos os homens que nela houver;
14 - porém as mulheres, os pequeninos, os animais e tudo o que houver na cidade, todo o seu despojo, tomarás por presa; e comerás o despojo dos teus inimigos, que o Senhor teu Deus te deu.
15 - Assim farás a todas as cidades que estiverem mais longe de ti, que não são das cidades destas nações.
16 - Mas, das cidades destes povos, que o Senhor teu Deus te dá em herança, nada que tem fôlego deixarás com vida;
17 - antes destruí-los-ás totalmente: aos heteus, aos amorreus, aos cananeus, aos perizeus, aos heveus, e aos jebuseus; como Senhor teu Deus te ordenou;
18 - para que não vos ensinem a fazer conforme todas as abominações que eles fazem a seus deuses, e assim pequeis contra o Senhor vosso Deus.
19 - Quando sitiares uma cidade por muitos dias, pelejando contra ela para a tomar, não destruirás o seu arvoredo, metendo nele o machado, porque dele poderás comer; pelo que não o cortarás; porventura a árvore do campo é homem, para que seja sitiada por ti?
20 - Somente as árvores que souberes não serem árvores cujo fruto se pode comer, é que destruirás e cortarás, e contra a cidade que guerrear contra ti edificarás baluartes, até que seja vencida.
Capítulo 21
1 - Se na terra que o Senhor teu Deus te dá para a possuíres, for encontrado algum morto caído no campo, sem que se saiba quem o matou,
2 - sairão os teus anciãos e os teus juízes, e medirão as distâncias dali até as cidades que estiverem em redor do morto;
3 - e será que, na cidade mais próxima do morto, os anciãos da mesma tomarão uma novilha da manada, que ainda não tenha trabalhado nem tenha puxado na canga,
4 - trarão a novilha a um vale de águas correntes, que nunca tenha sido lavrado nem semeado, e ali, naquele vale, quebrarão o pescoço à novilha.
5 - Então se achegarão os sacerdotes, filhos de Levi; pois o Senhor teu Deus os escolheu para o servirem, e para abençoarem em nome do Senhor; e segundo a sua sentença se determinará toda demanda e todo ferimento;
6 - e todos os anciãos da mesma cidade, a mais próxima do morto, lavarão as mãos sobre a novilha cujo pescoço foi quebrado no vale,
7 - e, protestando, dirão: As nossas mãos não derramaram este sangue, nem os nossos olhos o viram.
8 - Perdoa, ó Senhor, ao teu povo Israel, que tu resgataste, e não ponhas o sangue inocente no meio de teu povo Israel. E aquele sangue lhe será perdoado.
9 - Assim tirarás do meio de ti o sangue inocente, quando fizeres o que é reto aos olhos do Senhor.
10 - Quando saíres à peleja contra os teus inimigos, e o Senhor teu Deus os entregar nas tuas mãos, e os levares cativos,
11 - se vires entre os cativas uma mulher formosa à vista e, afeiçoando-te a ela, quiseres tomá-la por mulher,
12 - então a trarás para a tua casa; e ela, tendo rapado a cabeça, cortado as unhas,
13 - e despido as vestes do seu cativeiro, ficará na tua casa, e chorará a seu pai e a sua mãe um mês inteiro; depois disso estarás com ela, e serás seu marido e ela será tua mulher.
14 - E, se te enfadares dela, deixá-la-ás ir à sua vontade; mas de modo nenhum a venderás por dinheiro, nem a tratarás como escrava, porque a humilhaste.
15 - Se um homem tiver duas mulheres, uma a quem ama e outra a quem despreza, e ambas lhe tiverem dado filhos, e o filho primogênito for da desprezada,
16 - quando fizer herdar a seus filhos o que tiver, não poderá dar a primogenitura ao filho da amada, preferindo-o ao filha da desprezada, que é o primogênito;
17 - mas ao filho da aborrecida reconhecerá por primogênito, dando-lhe dobrada porção de tudo quanto tiver, porquanto ele é as primícias da sua força; o direito da primogenitura é dele.
18 - Se alguém tiver um filho contumaz e rebelde, que não obedeça à voz de seu pai e à voz de sua mãe, e que, embora o castiguem, não lhes dê ouvidos,
19 - seu pai e sua mãe, pegando nele, o levarão aos anciãos da sua cidade, e à porta do seu lugar;
20 - e dirão aos anciãos da cidade: Este nosso filho é contumaz e rebelde; não dá ouvidos à nossa voz; é comilão e beberrão.
21 - Então todos os homens da sua cidade o apedrejarão, até que morra; assim exterminarás o mal do meio de ti; e todo o Israel, ouvindo isso, temerá.
22 - Se um homem tiver cometido um pecado digno de morte, e for morto, e o tiveres pendurado num madeiro,
23 - o seu cadáver não permanecerá toda a noite no madeiro, mas certamente o enterrarás no mesmo dia; porquanto aquele que é pendurado é maldito de Deus. Assim não contaminarás a tua terra, que o Senhor teu Deus te dá em herança.
Capítulo 22
1 - Se vires extraviado o boi ou a ovelha de teu irmão, não te desviarás deles; sem falta os reconduzirás a teu irmão.
2 - E se teu irmão não estiver perto de ti ou não o conheceres, levá-los-ás para tua casa e ficarão contigo até que teu irmão os venha procurar; então lhes restituirás.
3 - Assim farás também com o seu jumento, bem como com as suas vestes, e com toda coisa que teu irmão tiver perdido e tu achares; não te poderás desviar deles.
4 - Se vires o jumento ou o boi de teu irmão caídos no caminho, não te desviarás deles; sem falta o ajudarás a levantá-los.
5 - Não haverá traje de homem na mulher, e não vestirá o homem vestido de mulher, porque qualquer que faz isto é abominação ao Senhor teu Deus.
6 - Se encontrares pelo caminho, numa árvore ou no chão, um ninho de ave com passarinhos ou ovos, e a mãe posta sobre os passarinhos, ou sobre os ovos, não temerás a mãe com os filhotes;
7 - sem falta deixarás ir a mãe, porém os filhotes poderás tomar; para que te vá bem, e para que prolongues os teus dias.
8 - Quando edificares uma casa nova, farás no terraço um parapeito, para que não tragas sangue sobre a tua casa, se alguém dali cair.
9 - Não semearás a tua vinha de duas espécies de semente, para que não fique sagrado todo o produto, tanto da semente que semeares como do fruto da vinha.
10 - Não lavrarás com boi e jumento juntamente.
11 - Não te vestirás de estofo misturado, de lã e linho juntamente.
12 - Porás franjas nos quatro cantos da tua manta, com que te cobrires.
13 - Se um homem tomar uma mulher por esposa, e, tendo coabitado com ela, vier a desprezá-la,
14 - e lhe atribuir coisas escandalosas, e contra ela divulgar má fama, dizendo: Tomei esta mulher e, quando me cheguei a ela, não achei nela os sinais da virgindade;
15 - então o pai e a mãe da moça tomarão os sinais da virgindade da moça, e os levarão aos anciãos da cidade, à porta;
16 - e o pai da moça dirá aos anciãos: Eu dei minha filha por mulher a este homem, e agora ele a despreza,
17 - e eis que lhe atribuiu coisas escandalosas, dizendo: Não achei na tua filha os sinais da virgindade; porém eis aqui os sinais da virgindade de minha filha. E eles estenderão a roupa diante dos anciãos da cidade.
18 - Então os anciãos daquela cidade, tomando o homem, o castigarão,
19 - e, multando-o em cem siclos de prata, os darão ao pai da moça, porquanto divulgou má fama sobre uma virgem de Israel. Ela ficará sendo sua mulher, e ele por todos os seus dias não poderá repudiá-la.
20 - Se, porém, esta acusação for confirmada, não se achando na moça os sinais da virgindade,
21 - levarão a moça à porta da casa de seu pai, e os homens da sua cidade a apedrejarão até que morra; porque fez loucura em Israel, prostituindo-se na casa de seu pai. Assim exterminarás o mal do meio de ti.
22 - Se um homem for encontrado deitado com mulher que tenha marido, morrerão ambos, o homem que se tiver deitado com a mulher, e a mulher. Assim exterminarás o mal de Israel.
23 - Se houver moça virgem desposada e um homem a achar na cidade, e se deitar com ela,
24 - trareis ambos à porta daquela cidade, e os apedrejareis até que morram: a moça, porquanto não gritou na cidade, e o homem, porquanto humilhou a mulher do seu próximo. Assim exterminarás o mal do meio de ti.
25 - Mas se for no campo que o homem achar a moça que é desposada, e o homem a forçar, e se deitar com ela, morrerá somente o homem que se deitou com ela;
26 - porém, à moça não farás nada. Não há na moça pecado digno de morte; porque, como no caso de um homem que se levanta contra o seu próximo e lhe tira a vida, assim é este caso;
27 - pois ele a achou no campo; a moça desposada gritou, mas não houve quem a livrasse. em juízo, entre sangue
28 - Se um homem achar uma moça virgem não desposada e, pegando nela, deitar-se com ela, e forem apanhados,
29 - o homem que se deitou com a moça dará ao pai dela cinqüenta siclos de prata, e porquanto a humilhou, ela ficará sendo sua mulher; não a poderá repudiar por todos os seus dias.
30 - Nenhum homem tomará a mulher de seu pai, e não levantará a cobertura de seu pai.
Capítulo 23
1 - Aquele a quem forem trilhados os testículos, ou for cortado o membro viril, não entrará na assembléia do Senhor.
2 - Nenhum bastardo entrará na assembléia do Senhor; nem ainda a sua décima geração entrará na assembléia do Senhor.
3 - Nenhum amonita nem moabita entrará na assembléia do Senhor; nem ainda a sua décima geração entrará jamais na assembléia do Senhor;
4 - porquanto não saíram com pão e água a receber-vos no caminho, quando saíeis do Egito; e, porquanto alugaram contra ti a Balaão, filho de Beor, de Petor, da Mesopotâmia, para te amaldiçoar.
5 - Contudo o Senhor teu Deus não quis ouvir a Balaão, antes trocou-te a maldição em bênção; porquanto o Senhor teu Deus te amava.
6 - Não lhes procurarás nem paz nem prosperidade por todos os teus dias para sempre.
7 - Não abominarás o edomeu, pois é teu irmão; nem abominarás o egípcio, pois peregrino foste na sua terra.
8 - Os filhos que lhes nascerem na terceira geração entrarão na assembléia do Senhor.
9 - Quando te acampares contra os teus inimigos, então te guardarás de toda coisa má.
10 - Se houver no meio de ti alguém que por algum acidente noturno não estiver limpo, sairá fora do arraial; não entrará no meio dele.
11 - Porém, ao cair da tarde, ele se lavará em água; e depois do sol posto, entrará no meio do arraial.
12 - Também terás um lugar fora do arraial, para onde sairás.
13 - Entre os teus utensílios terás uma pá; e quando te assentares lá fora, então com ela cavarás e, virando-te, cobrirás o teu excremento;
14 - porquanto o Senhor teu Deus anda no meio do teu arraial, para te livrar, e para te entregar a ti os teus inimigos; pelo que o teu arraial será santo, para que ele não veja coisa impura em ti, e de ti se aparte.
15 - Não entregarás a seu senhor o servo que, fugindo dele, se tiver acolhido a ti;
16 - contigo ficará, no meio de ti, no lugar que escolher em alguma das tuas cidades, onde lhe agradar; não o oprimirás.
17 - Não haverá dentre as filhas de Israel quem se prostitua no serviço do templo, nem dentre os filhos de Israel haverá quem o faça;
18 - não trarás o salário da prostituta nem o aluguel do sodomita para a casa do Senhor teu Deus por qualquer voto, porque uma e outra coisa são igualmente abomináveis ao Senhor teu Deus.
19 - Do teu irmão não exigirás juros; nem de dinheiro, nem de comida, nem de qualquer outra coisa que se empresta a juros.
20 - Do estrangeiro poderás exigir juros; porém do teu irmão não os exigirás, para que o Senhor teu Deus te abençoe em tudo a que puseres a mão, na terra à qual vais para a possuíres.
21 - Quando fizeres algum voto ao Senhor teu Deus, não tardarás em cumpri-lo; porque o Senhor teu Deus certamente o requererá de ti, e em ti haverá pecado.
22 - Se, porém, te abstiveres de fazer voto, não haverá pecado em ti.
23 - O que tiver saído dos teus lábios guardarás e cumprirás, tal como voluntariamente o votaste ao Senhor teu Deus, prometendo-o pela tua boca.
24 - Quando entrares na vinha do teu próximo, poderás comer uvas conforme o teu desejo, até te fartares, porém não as porás no teu alforje.
25 - Quando entrares na seara do teu próximo, poderás colher espigas com a mão, porém não meterás a foice na seara do teu próximo.
- Pergunta sobre o Ano Bíblico.:
O que poderia fazer um israelita que visitasse a vinha de seu vizinho?
Resposta: poderia comer uvas a vontade, porém não poderia levar nada no cesto (Deuteronômio 23:24)
- Curiosidades Bíblicas.:
Que falso profeta lutou contra um profeta de Deus e morreu naquele mesmo ano por sua rebeldia contra o Senhor?
Resposta: Hananias. Jeremias 28:15,16,17.
Fonte: http://www.ellenwhitebooks.com/biblia.asp?lista=1&livro=24&capitulo=28
- Versos Bíblicos.:
Apartai-vos de mim todos os que praticais a iniquidade; porque o Senhor já ouviu a voz do meu pranto. Salmos 6:8
Fonte: http://www.ellenwhitebooks.com/biblia.asp?lista=1&livro=19&capitulo=6&verso=8
- Ano Bíblico (Espanhol).: Libro de Deuteronômio
Capítulo 20
1 - "Cuando salgas a la guerra contra tus enemigos y veas caballos y carros, un pueblo Más numeroso que Tú, no tengas temor de ellos, porque contigo Está Jehovah tu Dios que te Sacó de la tierra de Egipto.
2 - "Sucederá que cuando os acerquéis para combatir, Llegará el sacerdote y Hablará al pueblo
3 - diciéndoles: "Escucha, Israel: Vosotros os Acercáis ahora a la batalla contra vuestros enemigos. No desmaye vuestro Corazón. No Temáis, ni os turbéis ni os aterroricéis delante de ellos.
4 - Porque Jehovah vuestro Dios va con vosotros, para combatir por vosotros contra vuestros enemigos y para daros la victoria."
5 - "Los oficiales Hablarán al pueblo diciendo: "¿Quién ha edificado una casa nueva y no la ha estrenado? ¡Que se vaya y regrese a su casa! No sea que muera en la batalla y Algún otro la estrene.
6 - ¿Quién ha plantado una viña y Aún no ha disfrutado de ella? ¡Que se vaya y regrese a su casa! No sea que muera en la batalla y Algún otro la disfrute.
7 - ¿Quién se ha desposado con una mujer y Todavía no la ha tomado? ¡Que se vaya y regrese a su casa! No sea que muera en la batalla y Algún otro la tome."
8 - "Los oficiales Volverán a hablar al pueblo y Dirán: "¿Hay alguien que sea miedoso y de Corazón Pusilánime? ¡Que se vaya y regrese a su casa! No sea que haga desfallecer el Corazón de sus compañeros, como ocurre con su propio Corazón."
9 - Sucederá que cuando los oficiales acaben de hablar al pueblo, Designarán a los jefes de los ejércitos al frente del pueblo.
10 - "Cuando te acerques a una ciudad para combatir contra ella, le Propondrás la paz.
11 - Si te responde con paz y te abre sus puertas, toda la gente que se halla en ella te Rendirá tributo laboral, y ellos te Servirán.
12 - Pero si no hace la paz contigo, sino que te hace la guerra, entonces la Sitiarás.
13 - Cuando Jehovah tu Dios la entregue en tu mano, Matarás a filo de espada a todos sus varones.
14 - Solamente las mujeres, los niños, los animales y todo lo que haya en la ciudad, todo su Botín, Podrás tomar para ti y comer del Botín de tus enemigos que Jehovah tu Dios te Entregó.
15 - Harás esto con todas las ciudades que estén muy distantes de ti, que no sean de las ciudades de estas naciones de Aquí.
16 - Pero en las ciudades de estos pueblos que Jehovah tu Dios te da por heredad, no Dejarás con vida a ninguna persona.
17 - Los Destruirás completamente, como Jehovah tu Dios te ha mandado: heteos, amorreos, cananeos, ferezeos, heveos y jebuseos.
18 - De esta manera no os Enseñarán a imitar todas las abominaciones que ellos hacen para sus dioses, de modo que pequéis contra Jehovah vuestro Dios.
19 - "Cuando sities mucho tiempo alguna ciudad para combatir contra ella, a fin de tomarla, no destruyas su arboleda alzando en ella el hacha, porque de ella Podrás comer. No la Cortarás; pues, ¿acaso los árboles del campo son hombres para que vengan ante ti con asedio?
20 - Pero Podrás destruir y talar el árbol que sabes que no es para comer, con el Propósito de construir obras de asedio contra la ciudad que combate contigo, hasta que se rinda.
Capítulo 21
1 - "Si en la tierra que Jehovah tu Dios te da para que la tomes en Posesión se halla un muerto tendido en el campo, y se ignora quién lo Mató,
2 - entonces tus ancianos y jueces Irán, y Medirán la distancia hasta las ciudades que Están alrededor del muerto.
3 - Y Sucederá que los ancianos de la ciudad Más cercana al muerto Tomarán una vaquilla que no haya sido Aún sometida al trabajo y que no haya llevado yugo.
4 - Los ancianos de aquella ciudad Llevarán la ternera abajo, a un arroyo permanente donde no se haya arado ni sembrado, y Allí en el arroyo Romperán la nuca a la ternera.
5 - "Después se Acercarán los sacerdotes hijos de Leví, porque a ellos Escogió Jehovah tu Dios para que le sirvan y para que bendigan en el nombre de Jehovah. Por el dicho de ellos se Decidirá todo pleito o todo daño.
6 - Todos los ancianos de aquella ciudad Más cercana al muerto Lavarán sus manos sobre la vaquilla desnucada en el arroyo,
7 - y Declararán diciendo: "Nuestras manos no han derramado esta sangre, ni nuestros ojos lo han visto.
8 - Oh Jehovah, perdona a tu pueblo Israel al cual has redimido. No traigas culpa de sangre inocente en medio de tu pueblo Israel." Así les Será perdonada la culpa de sangre.
9 - De este modo Eliminarás la culpa por la sangre inocente de en medio de ti, cuando hagas lo recto ante los ojos de Jehovah.
10 - "Cuando vayas a la guerra contra tus enemigos y Jehovah tu Dios los entregue en tu mano, y tomes de ellos cautivos;
11 - si entre los cautivos ves alguna mujer hermosa y la deseas y la quieres tomar para ti como mujer,
12 - la Llevarás a tu casa. Ella Rapará su cabeza, se Arreglará las uñas,
13 - se Quitará su vestido de cautiva y se Quedará en tu casa. Hará duelo por su padre y por su madre durante un mes. Después de esto Podrás unirte a ella; Tú te Casarás con ella, y ella Será tu mujer.
14 - Pero Sucederá que si ella no te agrada, la Dejarás ir libre, a su propia voluntad. No la Venderás por dinero ni la Tratarás brutalmente, porque la has deshonrado.
15 - "Si un hombre tiene dos mujeres (la una amada y la otra aborrecida); si tanto la amada como la aborrecida le han dado hijos, y si el hijo primogénito es de la mujer aborrecida,
16 - Sucederá que el Día en que haga heredar a sus hijos lo que tiene, no Podrá tratar como a primogénito al hijo de la mujer amada, prefiriéndolo al hijo de la aborrecida, el cual es el primogénito.
17 - Reconocerá al hijo de la mujer aborrecida como primogénito para darle una doble Porción de todo lo que tiene. Suyo es el derecho de la primogenitura, porque él es la primicia de su vigor.
18 - "Si un hombre tiene un hijo contumaz y rebelde, que no obedece la voz de su padre ni la voz de su madre, y que a pesar de haber sido castigado por ellos, con todo no les obedece,
19 - entonces su padre y su madre lo Tomarán y lo Llevarán ante los ancianos de su ciudad, al tribunal local.
20 - Entonces Dirán a los ancianos de la ciudad: "Este hijo nuestro es contumaz y rebelde. No obedece nuestra voz; es un libertino y un borracho."
21 - Entonces todos los hombres de su ciudad lo Apedrearán, y Morirá. Así Quitarás el mal de en medio de ti, y todo Israel lo Oirá y Temerá.
22 - "Si un hombre ha cometido pecado que merece la muerte, por lo cual se le ha dado la muerte, y le has colgado de un árbol,
23 - no Quedará su cuerpo en el árbol durante la noche. Sin falta le Darás sepultura el mismo Día, porque el ahorcado es una Maldición de Dios. Así no Contaminarás la tierra que Jehovah tu Dios te da como heredad.
Capítulo 22
1 - "Si encuentras extraviado el buey o la oveja de tu hermano, no te Desentenderás de ellos. Deberás devolverlos a tu hermano.
2 - Y si tu hermano no vive cerca de ti, o no le conoces, Recógelo en tu casa. Estará contigo hasta que tu hermano lo busque, y entonces se lo Devolverás.
3 - Lo mismo Harás con su asno, con su vestido y con toda cosa perdida que tu hermano haya perdido y que Tú halles. No Podrás desentenderte de ello.
4 - "No Podrás ver Caído en el camino el asno o el buey de tu hermano y desentenderte de ellos. Sin falta Ayúdale a levantarlo.
5 - "La mujer no se Vestirá con ropa de hombre, ni el hombre se Pondrá vestido de mujer; porque cualquiera que hace esto es una Abominación a Jehovah tu Dios.
6 - "Si encuentras en el camino, en Algún árbol o en la tierra, el nido de un Pájaro con polluelos o con huevos, y la madre Está sobre los polluelos o sobre los huevos, no tomes la madre con los polluelos.
7 - Dejarás ir a la madre y Podrás tomar para ti los polluelos, para que te vaya bien y prolongues tus Días.
8 - "Cuando construyas una casa nueva, haz un parapeto a tu azotea, para que no traigas culpa de sangre a tu casa, si alguien se cayera de ella.
9 - "No Sembrarás tu viña con mezcla de semillas, no sea que el producto entero de la semilla que hayas sembrado, Así como el fruto de la viña, sea confiscado.
10 - "No Ararás con buey y con asno juntamente.
11 - "No te Vestirás con mezcla de lana y lino.
12 - "Harás borlas en los cuatro extremos de tu manto con que te cubras.
13 - "Si un hombre toma mujer y después de haberse unido a ella le toma Aversión,
14 - la acusa de conducta denigrante y le propaga mala fama diciendo: "A esta mujer tomé por esposa, me Uní a ella y no hallé en ella evidencias de virginidad",
15 - entonces el padre y la madre de la joven Tomarán las evidencias de la virginidad de la joven y las Llevarán a los ancianos de la ciudad, al tribunal.
16 - El padre de la joven Dirá a los ancianos: "Yo di a mi hija por mujer a este hombre, y él le tiene Aversión.
17 - Y he Aquí la acusa de conducta denigrante, diciendo: No he hallado en tu hija evidencias de virginidad. Pero Aquí Están las evidencias de la virginidad de mi hija." Y Extenderán la Sábana delante de los ancianos de la ciudad.
18 - "Entonces los ancianos de la ciudad Tomarán al hombre y lo Castigarán.
19 - Por cuanto Propagó mala fama a una virgen de Israel, le Impondrán una multa de 100 siclos de plata (lo cual Darán al padre de la joven); y ella Será su mujer. El no la Podrá despedir en toda su vida.
20 - "Pero si el asunto es verdad, que no se Habían hallado evidencias de virginidad en la joven,
21 - entonces la Sacarán a la puerta de la casa de su padre. Luego los hombres de su ciudad la Apedrearán, y ella Morirá; porque hizo vileza en Israel fornicando en la casa de su padre. Así Quitarás el mal de en medio de ti.
22 - "Si se sorprende a un hombre acostado con una mujer de otro hombre, ambos Morirán: el hombre que se Acostó con la mujer, y la mujer. Así Quitarás el mal de Israel.
23 - "Si un hombre halla en la ciudad a una joven virgen desposada con otro hombre, y se acuesta con ella,
24 - entonces los sacaréis a ambos a la puerta de aquella ciudad, y los apedrearéis. Así Morirán: la joven, porque estando en la ciudad no Gritó; y el hombre, porque Violó a la mujer de su Prójimo. Así Quitarás el mal de en medio de ti.
25 - "Pero si un hombre halla en el campo a una joven desposada, y la fuerza y se acuesta con ella, Morirá Sólo el hombre que se Acostó con ella.
26 - A la joven no le Harás nada; la joven no tiene culpa de muerte. Su caso es semejante al del hombre que se levanta contra su Prójimo y le quita la vida,
27 - porque él la Halló en el campo y aunque la joven desposada hubiera gritado, no Habría habido quien la librara.
28 - "Si un hombre halla a una joven virgen que no esté desposada, y la fuerza y se acuesta con ella, y son descubiertos,
29 - entonces el hombre que se Acostó con ella Dará al padre de la joven 50 siclos de plata; y ella Será su mujer. Porque él la Violó, no la Podrá despedir en toda su vida.
30 - "Ningún hombre Tomará la mujer de su padre, ni Descubrirá el manto de su padre.
Capítulo 23
1 - "No Entrará en la Congregación de Jehovah quien tenga los Testículos magullados o mutilado el miembro viril.
2 - "No Entrará el bastardo en la Congregación de Jehovah. Ni aun en la décima Generación Entrará en la Congregación de Jehovah.
3 - "No Entrará el amonita ni el moabita en la Congregación de Jehovah. Ni aun en la décima Generación Entrarán Jamás en la Congregación de Jehovah,
4 - por cuanto no os salieron a recibir al camino con pan y agua cuando salisteis de Egipto, y porque él Contrató contra ti a Balaam hijo de Beor, de Petor, de Siria Mesopotámica, para que te maldijese.
5 - Pero Jehovah tu Dios no quiso escuchar a Balaam. Jehovah tu Dios te Convirtió la Maldición en Bendición, porque Jehovah tu Dios te amaba.
6 - No Procurarás Jamás la paz ni el bienestar de ellos, en todos tus Días.
7 - "No Abominarás al edomita, porque es tu hermano. No Abominarás al egipcio, porque fuiste extranjero en su tierra.
8 - Los hijos que les nazcan en la tercera Generación Entrarán en la Congregación de Jehovah.
9 - "Cuando salgas en campaña contra tus enemigos, Cuídate de toda cosa mala.
10 - Si hay en ti Algún hombre que no Está puro debido a una Emisión nocturna, Saldrá del campamento y no Entrará en él.
11 - Y Sucederá que antes del anochecer se Lavará con agua, y una vez que el sol se haya puesto Podrá entrar en el campamento.
12 - "Tendrás un lugar fuera del campamento, y Allá Saldrás.
13 - Tendrás también en tu cinto una estaca; y cuando vayas Allí fuera, Cavarás con ella y te Darás vuelta para cubrir tu excremento.
14 - Ciertamente Jehovah tu Dios se pasea en medio de tu campamento, para librarte y para entregar a tus enemigos delante de ti. Por eso tu campamento Deberá ser santo, de modo que él no vea en medio de ti alguna cosa indecente y se aparte de ti.
15 - "No Entregarás a su amo el esclavo que acude a ti Escapándose de su amo.
16 - Que viva contigo, en medio de ti, en el lugar que él escoja en una de tus ciudades, donde le vaya bien. No lo oprimas.
17 - "No Habrá prostituta sagrada entre las hijas de Israel, ni prostituto sagrado entre los hijos de Israel.
18 - No Traerás a la casa de Jehovah tu Dios, por Ningún voto, el salario de una prostituta ni el salario de un prostituto, porque ambos son una Abominación a Jehovah tu Dios.
19 - "No Cobrarás a tu hermano interés por el dinero, ni interés por la comida, ni interés por ninguna cosa de la que se suele cobrar interés.
20 - Al extraño Podrás cobrar interés, pero a tu hermano no le Cobrarás, para que Jehovah tu Dios te bendiga en todo lo que emprenda tu mano en la tierra a la cual entras para tomarla en Posesión.
21 - "Cuando hagas un voto a Jehovah tu Dios, no tardes en cumplirlo; porque ciertamente Jehovah tu Dios te lo Demandará, y Sería en ti pecado.
22 - Pero si te abstienes de hacer un voto, no Sería en ti pecado.
23 - Cumplirás lo que tus labios pronuncien; Harás de acuerdo con el voto que hayas hecho a Jehovah tu Dios, la ofrenda voluntaria que hayas prometido con tu boca.
24 - "Cuando entres en la viña de tu Prójimo, Podrás comer las uvas que quieras, hasta saciarte; pero no las Pondrás en tu cesta.
25 - "Cuando entres en la mies de tu Prójimo, Podrás cortar espigas con tu mano, pero no Aplicarás la hoz a la mies de tu Prójimo.
- Ano Bíblico (Inglês).: Book of Deuteronômio
Chapter 20
1 - When you go out to war against other nations, and come face to face with horses and war-carriages and armies greater in number than yourselves, have no fear of them: for the Lord your God is with you, who took you up out of the land of Egypt.
2 - And when you are on the point of attacking, let the priest come forward and say to the people,
3 - Give ear, O Israel: today you are going forward to the fight; let your heart be strong; do not let uncontrolled fear overcome you because of those who are against you;
4 - For the Lord your God goes with you, fighting for you to give you salvation from those who are against you.
5 - And let the overseers say to the people, If there is any man who has made for himself a new house and has not gone into it, let him go back to his house, so that in the event of his death in the fight, another may not take his house for himself.
6 - Or if any man has made a vine-garden without taking the first-fruits of it, let him go back to his house, so that in the event of his death in the fight, another may not be the first to make use of the fruit.
7 - Or if any man is newly married and has had no sex relations with his wife, let him go back to his house, so that in the event of his death in the fight, another man may not take her.
8 - And let the overseers go on to say to the people, If there is any man whose heart is feeble with fear, let him go back to his house before he makes the hearts of his countrymen feeble.
9 - Then, after saying these words to the people, let the overseers put captains over the army.
10 - When you come to a town, before attacking it, make an offer of peace.
11 - And if it gives you back an answer of peace, opening its doors to you, then all the people in it may be put to forced work as your servants.
12 - If however it will not make peace with you, but war, then let it be shut in on all sides:
13 - And when the Lord your God has given it into your hands, let every male in it be put to death without mercy.
14 - But the women and the children and the cattle and everything in the town and all its wealth, you may take for yourselves: the wealth of your haters, which the Lord your God has given you, will be your food.
15 - So you are to do to all the towns far away, which are not the towns of these nations.
16 - But in the towns of these peoples whose land the Lord your God is giving you for your heritage, let no living thing be kept from death:
17 - Give them up to the curse; the Hittite, the Amorite, the Canaanite, the Perizzite, the Hivite, and the Jebusite, as the Lord your God has given you orders:
18 - So that you may not take them as your example and do all the disgusting things which they do in the worship of their gods, so sinning against the Lord your God.
19 - If in war a town is shut in by your armies for a long time, do not let its trees be cut down and made waste; for their fruit will be your food; are the trees of the countryside men for you to take up arms against them?
20 - Only those trees which you are certain are not used for food may be cut down and put to destruction: and you are to make walls of attack against the town till it is taken.
Chapter 21
1 - If, in the land which the Lord your God is giving you, you come across the dead body of a man in the open country, and you have no idea who has put him to death:
2 - Then your responsible men and your judges are to come out, and give orders for the distance from the dead body to the towns round about it to be measured;
3 - And whichever town is nearest to the body, the responsible men of that town are to take from the herd a young cow which has never been used for work or put under the yoke;
4 - And they are to take the cow into a valley where there is flowing water, and which is not ploughed or planted, and there the neck of the cow is to be broken:
5 - Then the priests, the sons of Levi, are to come near; for they have been marked out by the Lord your God to be his servants and to give blessings in the name of the Lord; and by their decision every argument and every blow is to be judged:
6 - And all the responsible men of that town which is nearest to the dead man, washing their hands over the cow whose neck was broken in the valley,
7 - Will say, This death is not the work of our hands and our eyes have not seen it.
8 - Have mercy, O Lord, on your people Israel whom you have made free, and take away from your people the crime of a death without cause. Then they will no longer be responsible for the man´s death.
9 - So you will take away the crime of a death without cause from among you, when you do what is right in the eyes of the Lord.
10 - When you go out to war against other nations, and the Lord your God gives them up into your hands and you take them as prisoners;
11 - If among the prisoners you see a beautiful woman and it is your desire to make her your wife;
12 - Then take her back to your house; and let her hair and her nails be cut;
13 - And let her take off the dress in which she was made prisoner and go on living in your house and weeping for her father and mother for a full month: and after that you may go in to her and be her husband and she will be your wife.
14 - But if you have no delight in her, you are to let her go wherever she will; you may not take a price for her as if she was your property, for you have made use of her for your pleasure.
15 - If a man has two wives, one greatly loved and the other hated, and the two of them have had children by him; and if the first son is the child of the hated wife:
16 - Then when he gives his property to his sons for their heritage, he is not to put the son of his loved one in the place of the first son, the son of the hated wife:
17 - But he is to give his first son his birthright, and twice as great a part of his property: for he is the first-fruits of his strength and the right of the first son is his.
18 - If a man has a son who is hard-hearted and uncontrolled, who gives no attention to the voice of his father and mother, and will not be ruled by them, though they give him punishment:
19 - Then let his father and mother take him to the responsible men of the town, to the public place;
20 - And say to them, This son of ours is hard-hearted and uncontrolled, he will not give attention to us; he gives himself up to pleasure and strong drink.
21 - Then he is to be stoned to death by all the men of the town: so you are to put away the evil from among you; and all Israel, hearing of it, will be full of fear.
22 - If a man does a crime for which the punishment is death, and he is put to death by hanging him on a tree;
23 - Do not let his body be on the tree all night, but put it to rest in the earth the same day; for the man who undergoes hanging is cursed by God; so do not make unclean the land which the Lord your God is giving you for your heritage.
Chapter 22
1 - If you see your brother´s ox or his sheep wandering, do not go by without helping, but take them back to your brother.
2 - If their owner is not near, or if you are not certain who he is, then take the beast to your house and keep it till its owner comes in search of it, and then you are to give it back to him.
3 - Do the same with his ass or his robe or anything which has gone from your brother´s keeping and which you have come across: do not keep it to yourself.
4 - If you see your brother´s ox or his ass falling down on the road, do not go by without giving him help in lifting it up again.
5 - It is not right for a woman to be dressed in man´s clothing, or for a man to put on a woman´s robe: whoever does such things is disgusting to the Lord your God.
6 - If by chance you see a place which a bird has made for itself in a tree or on the earth, with young ones or eggs, and the mother bird seated on the young ones or on the eggs, do not take the mother bird with the young:
7 - See that you let the mother bird go, but the young ones you may take; so it will be well for you and your life will be long.
8 - If you are building a house, make a railing for the roof, so that the blood of any man falling from it will not come on your house.
9 - Do not have your vine-garden planted with two sorts of seed: or all of it may become a loss, the seed you have put in as well as the increase.
10 - Do not do your ploughing with an ox and an ass yoked together.
11 - Do not have clothing made of two sorts of thread, wool and linen together.
12 - On the four edges of your robe, with which your body is covered, put ornaments of twisted threads.
13 - If any man takes a wife, and having had connection with her, has no delight in her,
14 - And says evil things about her and gives her a bad name, saying, I took this woman, and when I had connection with her it was clear to me that she was not a virgin:
15 - Then let the girl´s father and mother put before the responsible men of the town, in the public place, signs that the girl was a virgin:
16 - And let the girl´s father say to the responsible men, I gave my daughter to this man for his wife, but he has no love for her;
17 - And now he has put shame on her, saying that she is not a virgin; but here is the sign that she is a virgin. Then they are to put her clothing before the responsible men of the town.
18 - Then the responsible men of the town are to give the man his punishment;
19 - They will take from him a hundred shekels of silver, which are to be given to the father of the girl, because he has given an evil name to a virgin of Israel: she will go on being his wife, he may never put her away all his life.
20 - But if what he has said is true, and she is seen to be not a virgin,
21 - Then they are to make the girl come to the door of her father´s house and she will be stoned to death by the men of the town, because she has done evil and put shame on Israel, by acting as a loose woman in her father´s house: so you are to put away evil from among you.
22 - If a man is taken in the act of going in to a married woman, the two of them, the man as well as the woman, are to be put to death: so you are to put away the evil from Israel.
23 - If a young virgin has given her word to be married to a man, and another man meeting her in the town, has connection with her;
24 - Then you are to take the two of them to the doorway of the town, and have them stoned to death; the young virgin, because she gave no cry for help, though it was in the town, and the man, because he has put shame on his neighbour´s wife: so you are to put away evil from among you.
25 - But if the man, meeting such a virgin in the open country, takes her by force, then only the man is to be put to death;
26 - Nothing is to be done to the virgin, because there is no cause of death in her: it is the same as if a man made an attack on his neighbour and put him to death:
27 - For he came across her in the open country, and there was no one to come to the help of the virgin in answer to her cry.
28 - If a man sees a young virgin, who has not given her word to be married to anyone, and he takes her by force and has connection with her, and discovery is made of it;
29 - Then the man will have to give the virgin´s father fifty shekels of silver and make her his wife, because he has put shame on her; he may never put her away all his life.
30 - A man may not take his father´s wife or have sex relations with a woman who is his father´s.
Chapter 23
1 - No man whose private parts have been wounded or cut off may come into the meeting of the Lord´s people.
2 - One whose father and mother are not married may not come into the meeting of the Lord´s people, or any of his family to the tenth generation.
3 - No Ammonite or Moabite or any of their people to the tenth generation may come into the meeting of the Lord´s people:
4 - Because they gave you no bread or water on your way, when you came out of Egypt: and they got Balaam, the son of Peor, from Pethor in Aram-naharaim to put curses on you.
5 - But the Lord your God would not give ear to Balaam, but let the curse be changed into a blessing to you, because of his love for you.
6 - Do nothing for their peace or well-being for ever.
7 - But have no hate for an Edomite, because he is your brother, or for an Egyptian, for you were living in his land.
8 - Their children in the third generation may come into the meeting of the Lord´s people.
9 - When you go out to war and put your tents in position, keep from every evil thing.
10 - If any man among you becomes unclean through anything which has taken place in the night, he is to go out from the tent-circle and keep outside it:
11 - But when evening comes near, let him take a bath: and after sundown he may come back to the tents.
12 - Let there be a place outside the tent-circle to which you may go;
13 - And have among your arms a spade; and when you have been to that place, let that which comes from you be covered up with earth:
14 - For the Lord your God is walking among your tents, to keep you safe and to give up into your hands those who are fighting against you; then let your tents be holy, so that he may see no unclean thing among you, and be turned away from you.
15 - Do not give back to his master a servant who has gone in flight from his master and come to you:
16 - Let him go on living among you in whatever place is most pleasing to him: do not be hard on him.
17 - No daughter of Israel is to let herself be used as a loose woman for a strange god, and no son of Israel is to give himself to a man.
18 - Do not take into the house of the Lord your God, as an offering for an oath, the price of a loose woman or the money given to one used for sex purposes in the worship of the gods: for these two things are disgusting to the Lord your God.
19 - Do not take interest from an Israelite on anything, money or food or any other goods, which you let him have:
20 - From men of other nations you may take interest, but not from an Israelite: so that the blessing of the Lord your God may be on everything to which you put your hand, in the land which you are about to take as your heritage.
21 - When you take an oath to the Lord, do not be slow to give effect to it: for without doubt the Lord your God will make you responsible, and will put it to your account as sin.
22 - But if you take no oath, there will be no sin.
23 - Whatever your lips have said, see that you do it; for you gave your word freely to the Lord your God.
24 - When you go into your neighbour´s vine-garden, you may take of his grapes at your pleasure, but you may not take them away in your vessel.
25 - When you go into your neighbour´s field, you may take the heads of grain with your hand; but you may not put your blade to his grain.
Na graça de nosso Senhor Jesus,
Daniel Gavin
Diretor Geral - Ellen White Books
http://www.ellenwhite.com.br/
http://www.ellenwhitebooks.com/
http://www.ellenwhite.es/
http://www.ellenwhitebooks.es/